Nuri Bilge Ceylan: Başka Bir Yerde

İstanbul Modern, yeni müze binasındaki ilk fotoğraf sergisinde Nuri Bilge Ceylan’ı ağırlıyor. Sergi, sanatçının Türkiye’nin yanı sıra, Hindistan, Gürcistan, Çin, Fas ve Rusya gibi dünyanın farklı coğrafyalarında çektiği 22 büyük portreden oluşuyor

İstanbul Modern Fotoğraf Galerisi, açılış sergisinde günümüz sinemasının en özgün yönetmenlerinden Nuri Bilge Ceylan’ın izleyiciyle ilk kez buluşacak fotoğraflarına ev sahipliği yapıyor. Ceylan, filmlerindeki güçlü sinema dilini fotoğraflarına da taşıdığı çalışmalarıyla izleyicinin hayal dünyasını harekete geçiriyor. “Başka Bir Yerde” sergisi, yönetmenin filmlerinde sıklıkla karşılaştığımız “başka bir yerde” olmayı arzulayan karakterlerine de gönderme yapıyor.

Karakterlerin içinde yaşadıkları doğa ve yapılı çevreyle kurduğu ilişkiler, özenle kurgulanmış fotografik atmosfer, dramatik ışık kullanımı, renklerin birbirleriyle diyaloğu, abartısız duygular ve sakin yüz ifadeleri sergideki fotoğrafların tipik özellikleri olarak dikkat çekiyor.

Ceylan’ın çalışmaları yaşamlarımızın yaşadığımız coğrafyadan ayrı değerlendirilemeyeceğini akla getirmekle birlikte, aynı zamanda bizi birbirimize bağlayan insani deneyimlerin derinliğine de işaret ediyor.

İnsanların sürdürdüğü hayat mücadelelerini, yalnızlıklarını, zaman zaman can sıkıntılarını ve melankolilerini görünür kılan Ceylan, coğrafyalar arasındaki farklılıklardan ziyade ortak duygulara odaklanıyor. Ceylan’ın fotoğraflarında gördüğümüz kendine özgü biçimsel dil, hayal gücümüzü harekete geçirerek gitmediğimiz ve deneyimlemediğimiz coğrafyalara ve insanlara yakınlık hissetmemizi sağlıyor.

“Beyoğlu’nda Tramvaylar, İstanbul” ve “İstanbul’da Bir Kış Akşamı” gibi 2004 tarihli önemli çalışmalarıyla İstanbul Modern Fotoğraf Koleksiyonu’nda yer alan Nuri Bilge Ceylan’ın sergisinin küratörlüğünü İstanbul Modern Fotoğraf Küratörü ve Bölüm Yöneticisi Demet Yıldız Dinçer üstleniyor.

Nuri Bilge Ceylan Başka Bir Yerde Sergisi, Fotoğraf: Cemal Emden
Nuri Bilge Ceylan Başka Bir Yerde Sergisi, Fotoğraf: Cemal Emden

Kültür değişse de insanın özü değişmiyor

İlk kez izleyiciyle buluşan fotoğrafların Nuri Bilge Ceylan’ın Türkiye’nin yanı sıra dünyanın farklı coğrafyalarında çektiği portreleri içerdiğine dikkat çeken serginin küratörü Demet Yıldız Dinçer, “Sanatçının “kültür değişse de insanın özü değişmiyor duygusunun bir yansıması olan sergideki çalışmaları, yerel kültürleri aşan evrensel insani tecrübelere odaklanıyor. Filmlerinde ülkesinin insanlarının diğer yerlerde yaşayanlardan karakter olarak farklılıklarını değil ortak noktalarını ortaya koymaya çalışan Ceylan, bu defa başka ülkelere giderek fotoğraf aracılığıyla aynı amaca ulaşmayı hedefliyor” dedi.