Mazhaib Baloch, Bilal Yılmaz ve Lydia Chatziiakovou tarafından yürütülen “Yaratıcı Zanaatkâr İşbirliği” programı kapsamında konu edilen ilk sanatçı. Mahzaib Baloch, Gate 27’de konakladığı süre boyunca, İstanbul’da mesleğini halen sürdüren kakma ustası Thomas Ulutaş ile çalışma fırsatını elde etti. Sanatçının kakma ustası ile birlikte ürettiği Ro-Thog adlı eser de ilk kez Gate 27’de sergilendi. Baloch, Intellia’nın desteğiyle Mayıs 2022’de Gate 27, Yeniköy’de ağırlandı.
Sanatçı Konuşması, bir sanatçı ile bir zanaatkâr arasındaki etkileşime ve değiş tokuşa, el sanatlarının günümüzdeki konumuna ve sürdürülebilirliğine odaklanmanın yanında, sanatçının pratiğine de ışık tutmayı amaçlıyor.
Etkinliğin moderatörlüğünü Pakistan’daki Karaçi Bienali’nin küratörü ve kurucuları arasında yer alan Niilofur Farrukh’u üstlenirken, etkinlik konukları arasında “Yaratıcı Zanaat İş birliği” programı kurucularından Lydia Chatziiakovou ve Gate 27 Alumni’lerinden Christina Dimitriadis de yer alıyor.
Etkinliğe ücretsiz olarak katılmak için form üzerinden kayıt yaptırabilirsiniz. Etkinlik 45 dakika olup dili İngilizcedir.
Sanatçı Mahzaib Baloch hakkında
Pakistan’ın Belucistan Eyaleti’nin Ketta şehrinde doğan sanatçı Mahzaib Baloch, lisansını National College of Arts Lahore’da minyatür alanında (2017), yüksek lisansını ise aynı kurumda görsel sanatlar alanında (2019) tamamladı. İslamabad’daki İsviçre Büyükelçiliği’nde düzenlenen Cross Borders ve Zürih’teki Rietberg Müzesi’nde düzenlenen Time in Space’in aralarında bulunduğu birçok grup sergisinde yer aldı. Prince’s School of Traditional Arts’daki Charles Wallace Konuk Sanatçı Programı’na 2020-2021 döneminde katılmaya hak kazandı.
Baloch’un çalışmaları, kendilerine ait bir hayata sahip olan abiyotik bileşenler kavramını inceliyor. Sanatçı bu konuya olan ilgisini kayalara duyduğu yakınlık üzerinden betimliyor: Bir kaya, yaşamı boyunca birçok olayla karşılaşır, katmanlarının içinde sıralanan bu olaylara rağmen varlığını devam ettirir ve bu anlamda sağ kalmış bir kazazededir. Direnir ve atlatır. Kayalar, zorlu vahşi doğada cesaretle var olan ağır ve sert kütleler olarak görülür. Don ve güneş kayaları çatlatır; yıpratır, yırtar ve kırılgan iç kısımlarını açığa çıkarırken aşındırır. Çok zor bir geometriye sahip bu düzensiz çarpık kütleler, doğanın gücünün, kendi varlığına karşı şiddetli duyarlılığı ile onurlandırıldığı birçok şey yaşar.
Moderatör hakkında
Niilofur Farrukh, ufuk açıcı girişimleriyle Pakistan’da sanat yayıncılığı, küratörlük ve kamusal sanat alanını genişleten Karaçi merkezli bir sanat müdahalecisidir. Dekolonizasyon meseleleri ve siyasi ideoloji ile görsel anlatı arasındaki etkileşime odaklanan yazıları, Pakistan’ın karmaşık kültürel ve siyasi matrisinde kaybolan disiplinler arası bağlantıları ortaya çıkarmayı amaçlıyor.
Yayınladığı üç kitabın sonuncusu A Beautiful Despair – the Art and Life of Meher Afroz [Güzel Bir Çaresizlik-Meher Afroz’un Sanatı ve Hayatı] (2021) adını taşıyor. Niilofur, Pakistan’ın Çağdaş Sanat Dergisi NuktaArt’ı kurdu ve basıldığı 10 yıl boyunca editörlüğünü yaptı. Katkıda bulunduğu çok sayıda katalog ve yayın arasında, 2019’da Palgrave Macmillan tarafından yayınlanan Intersections of Contemporary Art, Anthropology and Art History in South Asia: Decoding Visual Worlds [Güney Asya’da Çağdaş Sanat, Antropoloji ve Sanat Tarihinin Kesişimleri: Görsel Dünyaların Deşifresi] yer alıyor.
Ana akım medyada yer alan köşe yazıları arasında Critical Space (Galeri, Daily Dawn) ve Art Speak (Newsline) ve The Karachi Collective için hazırlanan Art Thinkings çevrimiçi forumu yer alıyor.
Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Derneği (AICA) Yönetim Kurulu’nda iki dönem Başkan Yardımcısı olarak görev yaptı. Karaçi Bienali Vakfı’nın kurucularından biri olarak Karaçi Bienali’nin Mütevelli Heyeti’nde İcracı ve CEO olarak görevini sürdürmektedir.