So-dam Park ve Choi Woo-shik, Parasite

Zengin olmak için neler yapardınız?

2019 ödül sezonuna damga vuran yapım: Parazit

Güney Koreli senarist ve yönetmen Bong Joon-ho’nun son filmi Parazit (Parasite) 2019 yılında seyirci ile buluştu. Film, 2019 Cannes Film Festivali’nde ülkesinin ilk Altın Palmiye ödülünü kazandı ve Akademi’ye göre “yabancı dilde” bir yapım olmasına rağmen “En İyi Film Oscar’ı”na layık görülen bir başyapıt olarak Akademi Ödülleri tarihine geçti. 11 milyon dolar bütçe ile çekilen filmin hasılatı neredeyse 180 milyon dolara yaklaştı. Film; zengin- fakir ayrımına bir farkındalık getirmekle birlikte; dram, gerilim ve komedi türünü birleştirerek sinemaseverlerin beğenisini toplamayı başardı.

Filmimiz ilk olarak düşük gelirli Kim ailesinin köhne yaşantısını tanıtarak başlıyor. Kim Ki-taek, karısı Chung-sook, oğlu Ki-woo ve kızı Ki-jeong ile Seul’un taşra mahallelerinden birinde küçük bir bodrum katta yaşamaktadır. Ki-woo’nun eğitim için şehirden ayrılacak olan yakın arkadaşı Min-hyuk, bereket getirmesi için bir bilgenin değerli taşını Kim hanesine hediye etmiştir. Min-hyuk gitmeden önce, İngilizce ders verdiği zengin Park ailesinin kızı Dahye’ye öğretmenlik yapmaya devam etmesi için Ki-woo’ya teklif sunar. İlk başta bu teklife çekimser yaklaşan Ki-woo, para kazanmak için eline bir fırsat geçmişken bunu kaybetmek istemez. Fakat Park ailesi iyi eğitimli ve donanımlı bir öğretmen istedikleri için, Ki-woo çareyi ablası Ki-jeong ile sahte diploma hazırlamakta bulur ve olaylar zincirleme yalan tamlaması şeklinde başlar.

Song Kang-ho, Choi Woo-shik, So-dam Park ve Hye-jin Jang, Parasite

Filmin yer ve mekân seçimleri oldukça başarılı bulundu. Aslında genel olarak tek bir ev içinde akışı sağlanan film, Seul kentinin karanlık ve aydınlık taraflarını seyirciye yansıtmayı bir şekilde başarıyor. Film’in geçtiği ev yönetmen Bong Joon-ho tarafından özel olarak yaptırılmış, bu durum film için ne kadar uğraşıldığını ve emek verildiğini gösteren güzel bir örnek olarak aklımızda yer edinmeyi başardı. Kamera açıları ve dış mekân renkleri oldukça klasik, genellikle koyu tonlamalar ve loş ışıklar tercih edilmiş. Film günümüz tarihinde geçtiği için klasik tekniklerin kullanılması göze çok absürt gelmiyor. Kim ailesini olaylara asıl bağlayan madde Park ailesinin evi ve lüks yaşam arzusu olduğu için mekânın iç tasarımı oldukça teknolojik ve modernist dizayn edilmiş. Hatta seyirciler tarafından çok beğenilen ev hakkında oldukça detaylı incelemeler bile yapılmakta.

   

Filmin senaryosu genel olarak seyirciyi tatmin edici fakat kurgusal mantık hataları göze çarpmıyor değil. Ki-woo’nun eve gelmesiyle birlikte tavsiyesi üzerine hızlıca ablası Ki-jeong’da Park ailesinin küçük oğluna sanat terapisti olarak işe alınıyor, birbirlerini uzaktan tanıyan iki arkadaş gibi davranan abla-kardeş tüm manipüle yeteneklerini kullanmaya hazır bir şekilde planlarını uygulamaya başlarlar. Bu esnada, ailesine çok bağlı olan ve çocukları için her şeyin en iyisini isteyen annemiz ve babamız Bayan Park ve Bay Park, adeta hipnoz olmuş bir şekilde Ki-jeong ve Ki-woo’nun yaptıklarını hayranlık duyarak izlemektedir. Bu durum biraz kafa karıştırıcı çünkü filmde çocuklarının üstüne çok fazla düşen ebeveynler olarak yansıtılan Bay Park ve Bayan Park, nedense çocuklarına öğretmen olarak gelen bu gençlerin diplomalarını ve öğrenci belgelerini çok fazla incelemeden hemen işe alıyor. Bu durum gözümüze biraz ironik gelebilir fakat senaryoda olayları bağlamak için başka bir kaçış yolu bulmak oldukça zor olmalı.

So-dam Park ve Choi Woo-shik, Parasite

Olaylar bir şekilde devam ederken Kim Ki-taek, çocukları ile birlikte eve tüm aile olarak girebilmek için şoförü kovdurmayı başarıyor. Çocukların önerisi üzerine yeni şoför olarak çalışmaya başlayan Kim Ki-taek için tek bir engel olarak senelerdir Park ailesine hizmet eden Moon-gwang’ın işine son verdirmek kalmıştır. Evi Park ailesi kadar sahiplenen Moon-gwang’ın gözleri her zaman Kim ailesinin üyelerinin üzerinde olduğu için bu sanıldığı kadar kolay olmuyor. Diğer bir taraftan filmde çok fazla detaya indirilmeyen bir konu göze çarpıyor; Ki-woo ve Dahye’nin gizli aşkı. Evet aslında bu ilişki film bittiğinde biraz muallakta kaldı diyebiliriz çünkü filmin başında Ki-woo’nun en yakın arkadaşı olan Min-hyuk, Dahye ile bir ilişkisi olduğunu, hatta döndüğünde onunla evleneceğini söylüyordu. Buna rağmen evde bir çok olay olurken Ki-woo ile Dahye arasında bir yakınlaşma oldu. Fakat biz filmin sonunda bu aşkın gerçek olup olmadığını öğrenemedik. Ki-woo sadece zengin bir ailenin damadı olabilmek için mi Dahye ile yakınlaştı? Yoksa gerçekten bir şeyler hissetti mi? Bu olay akıllarda soru işareti olarak yer edindi. Diğer bir yandan Ki-woo’nun yakın arkadaşına ihaneti sarsıcı olmasına rağmen bu olayında üstünde çok fazla durulmaması gözlerden kaçmadı.

Song Kang-ho ve Choi Woo-shik, Parasite

Moon-gwang’ı evden kovdurmayı başaran Kim ailesi artık tamamen evi ele geçirmiştir. Olaylar bir noktaya kadar planlı ilerlerken Park ailesinin kamp yapmaya gittiği gece Moon-gwang ani bir şekilde eve geliyor ve asıl olaylar başlıyor. Moon-gwang’ın kocasının aslında senelerdir evin bodrum katında kaçak yaşadığını ve aranan bir zanlı olduğunu öğreniyoruz. İlginç bir taraf ise evin sahipleri Park ailesinin bu gizli bodrum katından haberlerinin olmaması ve Moon-gwang’ın yıllardır, her gün kocasına yemek götürdüğünü fark etmemeleri. Bu olay üzerine Kim ailesi eğlenmek için toplandıkları Park ailesinin evinde Moon-gwang ve kocası ile şiddetli bir tartışmaya giriyor ve iki tarafta birbirlerini tehdit ederken kavga büyüyor. Bu tartışma Moon-gwang ve kocasının bodrum katına kilitlenmesi ile bitiyor. Aslında film bu kısma kadar komik ve heyecanlı giderken, bir anda gerilim yükleniyor buda filmin seyirciyi şaşırttığı ve etkilediği anlardan biri olarak kayda geçiyor.

Lee Jeong-eun, Parasite

Tartışma sonrası her şey daha kötüye gidiyor diyebiliriz. Park ailesinin zamansız dönüşü ile Kim ailesi adeta ne yapacağını bilmez bir vaziyette evin içinde saklambaç oynuyor. Gecenin geç saatlerinde yakalanmadan evlerine dönmeyi başardıklarında ise gördükleri manzara pek iç açıcı değildir. Evlerinin bodrum katında olmasından dolayı gece başlayan yağmur evlerini yaşanılamayacak hale getirmiştir. Kim ailesinin eve girdikleri anda yaşadıkları dramı sonuna kadar hissettik diyebilirim oyuncular film başından beri gösterdikleri üst düzey performans bir yana bu sahnede hepimiz içten içe Kim ailesine çok üzüldük ve acıyı hissettik. Evden ayrılmak zorunda kalan Kim ailesi çareyi sığınmacı evinde kalmakta bulur evden çıkarken ise tek aldıkları eşya Min-hyuk’un hediye ettiği bilge taşıdır. Taş film boyunca aslında göz önünde olan bir nesneydi yani filmin sonuyla bir bağlantısının olacağının habercisi oldu diyebiliriz.

Song Kang-ho, Parasite

Park ailesinin küçük oğlunun doğum günü yaklaşırken olaylar biraz daha garipleşmeye ve çıkmaza girmeye başlıyor. Moon-gwang ve kocasını kilitledikleri bodrum katında durumlar iyice karışmaya başlamıştır, Moon-gwang’in şeftaliye olan alerjisi Kim ailesinin verdiği tozlarla birlikte iyice kronikleşmektedir. Artık evleri olmayan kim ailesi için her şey ilginç bir hal almaya başlıyor. Park ailesinin bitmeyen isteklerine karşı iyice sinirlenmeye başlayan Kim ailesi için zor zamanlar kaçınılmaz oluyor. Film gerginliği çok iyi hissettirdi diyebiliriz, sona doğru yaklaşmışken, merak ve heyecan giderek yükseliyordu. Doğum günü partisi geldiğinde Moon-gwang maalesef bodrum katında hayatını kaybediyor. Karısını kollarında kaybeden Geun-sae adeta çılgına döner. Bu esnada Ki-woo oldukça düşüncelidir çünkü köşeye sıkışmış hissetmektedir, yalanlar artık ona ağırlık yapmaktadır ve bodrum katında kilitli olan insanlar onu endişelendirmekteydi. Bir şekilde dışarıya çıkmayı başaran Geun-sae intikam almak istemektedir. O esnada herkes bahçedeyken oturma odasına inen Ki-woo, Geun-sae ile karşılaşır. Geun-sae bıçak darbelerinden sonra Ki-woo’nun Park ailesine hediye olarak getirdiği bilge taşını Ki-woo’nun kafasına vurur. Aslında Ki-woo’nun bu taş ile öldürülmeye çalışılmasının filmin mesajlarından biri olduğunu görüyoruz. Bu taşı ona en yakın arkadaşı hediye etmişti Ki-woo ise ona ihanet ederek karşılık verdi. Bu taşta kaderin karması olarak ona yara ile geri döndü. Geun-sae hızla bahçeye fırladığı an herkes şok içinde ne olduğunu anlamaya çalışırken Ki-jeong kalbine aldığı darbe ile yere yığılır. Olay karşısında panikle kaçışmaya başlayan kalabalık içinde Bay ve Bayan Kim, korkuyla kızlarına koşarlar, Bayan Kim sinir ve içindeki kahır ile Geun-sae’yi mangaldan aldığı bir şiş ile öldürür. O esnada Bay Park, Bay Kim’den korkuyla arabanın anahtarını istemektedir. Anahtar Geun-sae’nin altına düşer, o esnada Bay Park’ın sadece kendi ailesini kurtarmaya çalışması ve bencilliği Bay Kim’in aklını oynatır, herkes kaçışırken Dahye’nin sırtında oğlunun yaralı bedenini görmesi ile ipler iyice kopar. Bay Kim her şeyden Bay Park’ı sorumlu tutarak, Geun-sae’nin bıçağı ile Bay Park’ı öldürür ve ortadan kaybolur.

Cho Yeo-jeong & Ji-so Jung, Parasite

Hikayenin sonunda Ki-woo’nun gözlerini açtığını ve Bay Kim’i kaçak bir şekilde Park ailesinin bodrum katında yaşarken görüyoruz. Ki-woo ve Bayan Park Ki-jeong’u defnettikten sonra onlar için yeni bir hayat başlıyor. Ki-woo ailesi için her şeyi yeniden düzeltmek istemektedir fakat geriye ne aile ne de hayat kalmıştır.

da block

Filmin sonu herkesi hem şok ediyor hem de buruk bir his bırakıyor. Aslında filmi güzel yapan en önemli detay şaşırtmasıydı diyebiliriz. Filmde çok fazla gönderme ve mesaj var bunlardan ilki; elindekiyle yetinmeyi bilmek. Eğer Kim ailesi sevginin gücünü ve değer kavramını bilseydi bunlar başlarına gelmeyecekti. Belki fakir hayat onların ağırına gitmiş olabilir fakat yalan ile bir hayat sürmek o şekilde yaşamaktan daha zor değildir. İkinci olarak, sevgiye ve emeğe ihanet etmek her zaman kötü sonuçlar ile geri döner. Bunu filmde Ki-woo’nun hayatıyla ve iftiralarla işten kovulan masum insanlar ile tespit etmiş olduk. Ve son olarak ise hırsınızın kurbanı olmak, sizi geri dönüşü olmayan sonuçlara götürebilir.

Film hem oyunculuklar ile hem de senaryo ile göz doldurdu. Kesinlikle Oscar’ı hak eden bir yapım. Film için verilen çaba ve gayret gözle görünür, birkaç mantık hatası göze çarpsa bile bütün olarak baktığımızda iyi bir film görüyoruz. Birçok mesaj ve hayat dersi veren bu filmde emeği geçen herkese minnettarız.

Daha Fazla İçerik
“Filmlerle birlikte ben de dönüştüm”